ثبت نام دوره های آموزشی

آخرین مطالب ارسال شده

Written on 19/12/1392, 20:16 by adminv15
disck دیسک های مورد استفاده در آزمایش تعیین حساسیت با توجه به نوع باکتری و محل جداسازی آن: محل جدا شدن نام باکتری نمونه بافت ،...
136470
Written on 07/12/1392, 14:49 by adminv15
desirable-specifications-for-total-error-imprecision-and-bias-derived-from-intra-and-inter-individual-biologic-variationجهت دانلود مطلب  روی لینک زیر کلیک نمایید شاخصه های مطلوب برای خطای کلی، عدم دقت و بایاس بر اساس وستگارد...
128970

پیوند های ویژه

WHO | World Health Organization

کنترل کیفی در بخش انگل شناسی

کنترل کیفی در بخش انگل شناسی

مستند سازی

By Super User

تفسیر بالینی آزمایش ( CBC )

تفسیر بالینی آزمایش ( CBC )

By Super User

 معمولاً آزمایشCBC  شامل اجزای زیر است: …

آزمايش شمارش رتيکولوسيت

آزمايش شمارش رتيکولوسيت

تست های آزمایشگاهی

By Super User

 …

آب خالص و کنترل کیفی آن

آب خالص و کنترل کیفی آن

مستند سازی

By Super User

آب خالص و کنترل کیفی آن کیفیت نا مرغوب آب اثر نا مطلوبی بر نتایج آزمایش ها دارد…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

غربالگری CMV در نوزادان( July 13,2011)

یافته های نوید بخش مطالعه PCR بزاق برای غربالگریCMV در نوزادان:

آلودگی مادرزادی سایتومگالو ویروس یکی از دلایل ناشنوایی در نوزادان است ولی در ایالات متحده غربالگری بصورت معمول انجام نمی شود.

متدهای رایج انجام تست مانند کشت بزاق که بصورت غیر اتوماتیک می باشد غربالگری بر روی جمعیتهای بزرگ را غیرعملی ساخته است.

یک مطالعه در ژوئن درمجله پزشکی NewEngland  در دو بخش منتشر شد، به هر حال گزارشات یافته های امیدوار کننده ای از آنالیز یک روش جدید برای شناسایی عفونت در نمونه های مایع(Liquid) و خشک شده(Dried) در نوزادان را نشان می دهد.

این روش با توجه به  امکان استفاده اتوماتیک ، می تواند برای یک جمعیت بزرگ استفاده شود که  شناسایی بهتر و سریعتر برای پیشگیری از ناشنوایی نوزادانی که آلودگی با CMV دارند را فراهم میکند.

CMV یک ویروس معمولی از خانواده هرپس ویروس ها می باشد.

50تا 85% افراد بزرگسال در آمریکا به این ویروس آلوده اند،بیشتر جمعیت آلوده کودکان و جوانان هستند که سابقه علایم حاد یا اختلال در سلامتی ندارند.CMV در بسیاری از مایعات بدن در طول یک عفونت فعال یافت می شود و به راحتی از طریق تماس نزدیک فیزیکی یا بوسیله تماس با اشیاء آلوده منتقل می گردد.بعد از یک آلودگی اولیه در بدن ماندگار میشود ، بصورت غیر فعال در طول زندگی فرد  بدون ایجاد علامتی خاص باقی می ماند مگر اینکه سیستم ایمنی فرد ضعیف گردد که دوباره فعال میشود.

به هر حال برای نوزادان یک آلودگی اولیه با CMV میتواند جدی و خطرناک باشد.اگر یک خانم برای بار اول ،قبل یا در حین بارداری به CMV آلوده شود امکان انتقال آلودگی به جنین متولد نشده و ایجاد عفونت مادرزادی باCMV وجود دارد.اگر چه معمولاً در هنگام تولد بدون علائم می باشد ولی عفونت مادرزادی میتواند سبب نا شنوایی و اختلالات در رشد و جسم نوزاد باشد  که در ماههای بعد بصورت اختلال بینایی ، سخت یادگیری (کند ذهنی)و تشنج بروزمیکند.

بطور متدوال نوزادان بصورت منظم از نظر CMV در امریکا غربالگری نمیشوند.انجام تست بر روی نوزادانی که دارای علائم مشخصی شامل زردی ، کم خونی،بزرگی  طحال یا کبد ،کوچکی سر،اختلالات بینایی و شنوایی،پنومونی،تشنج و یا علائمی از کند ذهنی یا عقب افتادگی باشند صورت می گیرد.

یک غربالگری CMV برای تمام نوزادان در هنگام تولد موجب می شود آنهایی که آلوده اند ولی بدون علامت هستند مشخص و مانیتور شوند.

تست استاندارد برای عفونت مادرزادی با CMV کشت سریع نمونه بزاق بدست آمده در هنگام تولد است. به هر حال کشت نمی تواند بصورت اتوماتیک انجام شود بنابراین روش مناسبی برای غربالگری یک جمعیت بزرگ نمی باشد.

یک راه شناسایی DNA ویروس در بزاق استفاده از یک تست واکنش زنجیره پلیمراز(PCR)سریع که نیاز به استخراج DNA ندارد میباشد که این رش میتواند بصورت اتوماتیک انجام شود.

برای مقایسه نتیجه کشت سریع نمونه بزاق بدست آمده در هنگام تولد با روش سنجشreal-time PCR از هردو نمونه بزاق مایع و خشک شده محققان* انستیتو ملی ناشنوایی ودیگر اختلالات وابسته* یک مطالعه غربالگری چند مرکزی را بر روی حدود 35.000 نوزاد به اجرا درآوردند.آنها دریافتند که PCR بیشترین حساسیت و اختصاصیت را برای شناسایی CMV دارد.

پی بردند که در مقایسه با کشت سریع به عنوان روش گلد استاندارد ( Gold Standard )انجام PCR بر روی بزاق مایع با صحت 100% آنهایی که دارای CMV  بودند را شناسایی میکند و با در نظر گرفتن صحت  99.9% آنهایی که فاقد CMV بودند را شناسایی می کند.

PCR  بزاق خشک شده با صحت 97.4% نوزادان داری CMV و با در نظر گرفتن صحت 99.9% نوزادان فاقد CMV را شناسایی می کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که هر دو روش سنجش PCR باید به عنوان ابزاری بالقوه برای غربالگری عفونت CMV در نوزادان مورد توجه قرار گیرد.در حالی که نتیجه انجام آزمایش بر روی نمونه های بزاق مایع کمی بهتر از نمونه های بزاق خشک شده است ،استفاده از نمونه های بزاق خشک شده به دلیل مدت زمان جمع آوری ونگهداری دارای مزیت است که ممکن است وقتی هر دو روش با حساسیت بالا شناخته شوند به روش مایع ترجیح داده شود.با این وجود محققان هنوز بر انجام تستهای تاییدی بر روی نمونه های مثبت در سه هفته اول تولد به دلیل وجود مثبت کاذب تاکید می کنند.